(Salam Wasilah UkhwahFillah dan selamat datang ke laman blog BadrulMukminin.Blogspot.com)

Thursday, May 6, 2010

MANHAJ TARBIYAH KAMPUS DIUBAH “sekadar pandangan”


Beberapa hari yang lalu saya dimaklumkan oleh seorang sahabat bahawa JPM telah mengarahkan agar manhaj tarbiyah kampus diubah, tambahnya lagi bahawa pengkaderan ahli hanya akan dibuat selepas 2 semester , ini bermakna sistem pentarbiyahan kampus juga harus diubah terutamanya dari sudut perlaksanaan peringkat tarbiyah ahli baru. Bagi pandangan saya perubahan sistem tarbiyah ini mempunyai pro dan kontranya, saya tidak berani untuk membuat kritikan tetapi saya akan mengulas berdasarkan pandangan peribadi kerana arahan ini adalah arahan yang turun daripada pihak atasan.

Perubahan yang berlaku ini bukanlah dianggap sebagai suatu isu sehingga kita perlu membuat pendirian peribadi mengenai hal ehwal tarbiyah kampus, tetapi saya melihat bahawa arahan ini 100% kesannya keatas melahirkan ahli baru. Menyokong ataupun tidak bukanlah perkara penting kerana melaksanakannya itu lebih penting. Sahabat tersebut menanyakan pendapat saya, dan saya menjawab kali ini pimpinan kampus termasuk nuqabah harus lebih bekerja keras terutamanya yang mempunyai kepentingan dalam urusan usrah. Bayangkanlah sahabat sekalian 2 semester berada dalam marhala taarif tanpa diikat dalam jemaah merupakan satu cabaran terbesar bagi para nuqabah dalam memberi pemahaman kepada adik-adik. Jika dahulu marhala taarif hanya dibuat satu semester dan kemudiannya akan di back-up pada marhala takwin dengan pengisian yang berlainan. Maka soal pokoknya kembali semula kepada kekuatan usrah yang akan dilaksanakan, samada usrah yang panjang itu mampu memberi tahap kefahaman yang tinggi kepada adik-adik ataupun ia akan terhenti dipertengahan jalan. Hal ini kerana kita memandang pada pengalaman sekarang dan dahulu, usrah hanya mampu berjalan satu semester sahaja itupun dalam keadaan terumbang ambing apatah lagi nak laksanakannya selama 2 semester.

Pada masa yang sama jika diteliti semula manhaj yang baru ini juga mempunyai kelebihannya yang tersendiri, disamping dapat melahirkan ahli-ahli baru yang benar-benar bersedia dalam perjuangan dan sekaligus mengelakkan gejala kefuturan berlaku. Manhaj ini, bagi pendapat saya sekiranya nuqabah mampu melaksanakannya mengikut perancangan yang tersusun tidak mustahil kita akan mampu melahirkan ahli yang benar-benar faham dalam gerak kerja, bukan itu sahaja apa yang saya lihat manhaj ini juga mampu mengupayakan gerak kerja ahli terutamanya naqib ke arah yang lebih profesional. Sudah tentu dan pasti nuqabah yang dilantik harusllah seorang yang kreatif dan mempunyai tahap pemikiran yang tinggi barulah mampu melahirkan suasana usrah yang menarik.

Walauapapun penyataannya saya melihat manhaj yang baru ini lebih kepada menggerakkan 100% ahli yang sedia ada dalam gerak kerja dan dalam usaha melahirkan ahli baru yang lebih berkualiti. Oleh yang demikian jangan hairan peratusan pengkaderan untuk kepimpinan sesi ini akan merosot sekiranya pimpinan kampus itu sendiri gagal dalam melaksanakan modul yang telah dirangka dengan rapi oleh JPM.

No comments: